fredag 7. oktober 2011

Lillegutten min

Blogglisten

Nei ikke lille i magen... det vet vi ikke hva er enda, men Kaos, lillevofsegutten min<3

Jeg, eller vi, er så heldig at vi har verdens aller skjønneste, snilleste og flotteste hund. Han heter Kaos og er ca 4 år. Nå nærmer det seg at Kaos har delt hverdagen sin med oss i ett helt år. Han har faktisk ikke vært borte fra oss en eneste natt siden han kom til oss. Hehe jeg husker første gangen jeg møtte han, da ble jeg litt overveldet, for lillegutt er ganske stor...



Stor kropp ja, men enda større hjerte! Nå tror sikkert noen av dere at jeg er en sånn "min hund gjør aldri noe galt" hundeeier... Jeg er ikke det... Jeg vet at lillegutt er et dyr og man skal aldri stole 100 % på et dyr. De lever etter instinkt i en veldig annen grad enn hva vi gjør. Men man kan likevell bli kjent med et dyrs personlighet og lynne. Selv om lillegutt er en stor og "farlig" rase i noens øyne tror jeg ikke han vet det helt selv. Han elsker å snike seg opp i sengen og legge seg mellom oss om natten (noe som egentlig ikke er lov!!), setter jeg med ned på gulvet med han setter han seg på fanget mitt med en gang, han blir fort redd katter hvis de tøffer seg litt og da gjemmer han seg bak meg.. ja meg, den 157 cm høye skapningen som hvertfall ikke kan forsvare lillegutt mot veldig mye... Han vil helst ha kos hele tiden og han kan bli masete av og til. Men som regel tar han hintet hvis vi overser han en stund. Selv om "mammahjertet" mitt blør like mye hver gang ;)


Han er rett og slett en glede i livet denne "lille" pelskledde skapningen. Han merker med en gang noen er lei seg og kommer for å trøste. Tenk bare hvor godt det er å se inn i dette ansiktet når man føler verden er et ugreit sted å være... De snille mørke øynene og det nydelige ansiktet... "hvorfor er du lei deg" ser det ut som han spør... Jeg tror han merker det og han liker slett ikke når "mamman" eller "pappan" er lei seg. Jeg setter så enormt stor pris på hunden vår, bestevennen min og beskytteren min. Jeg kan bli provosert når noen dømmer oss pga rasen han er. Ja det er en rottweiler, men det betyr ikke at det er en tidsinnstilt bombe som bare venter på å gå av. Det handler om oppdragelse, disipling respekt og et klart og tydelig språk mellom hund og menneske. Det gjelder for alle hunder... Jeg personlig vet ikke om mer agressive (og som regel uoppdragne) hunder en de "veskehundene" jeg. Ingen som bryr seg om det for de er jo så liten.


Rottweilere har aldri blitt avlet for å brukes som kamphunder slik mange tror. De ble avlet frem for å gjete kveg, derfor har de den kraftige bygningen. Måtte tåle spark fra kveget og da nytter det ikke å være skjør. De ble også brukt til vakthold av slakterbutikker fra gammelt av, men ikke som vakthund, men som vokter. To veldig forskjellige oppgaver. En vakthund angriper inntrengere, en rottweilers innstink er på passe på inntrengeren til "sjefen" kommer.


En fin (spesielt for de som er dømmende) link er denne fra animal planet.



Så dette var en liten hyllest fra meg til min firbente skatt! Nå er det snart helg lillegutt, så i kveld skal du få litt godis av "mamsen":)

2 kommentarer:

  1. Så flott Kaos er :-) Og så flott en navn han har :)

    Dumt at folk dømmer hunden utfra rase og ikke hvordan den er.


    Får ikke kommentert inne hos deg med IE, men med Opera går det greit.

    SvarSlett
  2. Jeg får ikke alltid kommentere selv her jeg... Har prøvd å finne ut hvorfor, men jeg finner rett og slett ikke ut av det. Vet det er flere som har hatt problemer med det også. Takk for koselig kommentar, Kaos er en "liten" gullklump ;)

    SvarSlett